Keskeny nyomközű hajtányok

Helyszín: Almamellék (~1980) Fotó: Gróf György

Nyomtáv: 600mm

Motor: 250cm3, Pannónia

Egyéb: bár ez egy régi kép, a hajtány szerencsére ma is megvan. Érdekessége a félig zárt jobboldala, valamint bőr teteje, a leereszthető vászon rolóval.

Helyszín: Balatonfenyves (2001)

Nyomtáv: 760mm

Motor: 250cm3, Pannónia

Egyéb: a GV 170-es pályaszámú hajtány a 2001-es hajtánytalálkozóra szépen fel lett újítva. Sajnos napjainkban már nem használják, de egyenlőre nincs tervben selejtezése.

Helyszín: Balatonfenyves (1999)

Nyomtáv: 760mm

Egyéb: A kép 1999 őszén készült Csisztán, egy különmenet alkalmával. A hajtány első tengelye rugózott, kerekei azonosak az első sorozatú PVG-k lemezkerekeivel. A járművet a hátul ülők egy kétfokozatú fogaskerék áttételen keresztül hajthatják.

Helyszín: Celldömölk (2000) Fotó: Gróf György

Nyomtáv: 760mm

Motor: Skoda

Egyéb: természetesen a jobb oldali járműről van szó, ami már nem is hajtány, hanem sínautó. Múltjáról annyit tudunk, hogy a Hegyközi GV-n szolgált, a Kisvasutak Magyarországon c. filmsorozatban látható is itt pár jelenetben. 2002-ben a Gyermekvasútra került, felújítása folyamatban van.

Helyszín: Csömödér (~1980) Fotó: Gróf György

Nyomtáv: 760mm

Egyéb: a képen látható, motorjától megfosztott hajtány sorsa mára már megpecsételődött. Társával együtt évekkel ezelőtt elbontották. Az ok: sok baleset történt az üzemeltetésük során…

Figyelemre méltó az egyedi szélvédő és tető.

Helyszín: Dombóvár (~1985) Fotó: Gróf György

Nyomtáv: 760mm

Egyéb: A GV megszűnése után a hajtányszínt feltörve illetéktelenek a pályára helyezték, majd a vagonoknak lökdösve elejét-hátulját összetörték.

Vasútbarátok indultak a megmentésére, de mérete miatt a rendelkezésre álló utánfutóra nem tudták feltenni. Sorsa azóta ismeretlen. Pályaszáma P-190 volt.

Helyszín: Kecskemét (2004)

Nyomtáv: 760mm

Motor: Skoda

Egyéb: Az egykor a Mátravasúton szolgált közismert Ezüstnyíl is kissé kilóg a hajtány kategóriából, de mivel a hajtánytalálkozókon részt szokott venni, itt is helyet kap.

Pályaszáma: MÁEV S 05-207

Helyszín: Felsőtárkány (1997)

Nyomtáv: 760mm

Motor: Trabant

Egyéb: némi rokonság fedezhető fel a kecskeméti "kék hintó"-val. Rugózása más kialakítású, illetve motorját az eredeti Pannóniáról Trabira cserélték. Elvileg működőképes, sajnos én még sosem láttam üzemben. Pályaszáma: S 04-001

Helyszín: Gemenc (2003)

Nyomtáv: 760mm

Motor: 250cm3, Pannónia

Egyéb: normál nyomközű PVG-ből alakították át, 2003-ban, azóta a kisvasúti napokon bárki megcsodálhatja. Pályaszáma PVG08-003

Helyszín: Kecskemét (2004)

Nyomtáv: 760mm

Motor: 350cm3, Jawa

Egyéb: a hajtány tulajdonosa a MÁV Rt. Hűvösvölgyi Gyermekvasútja. A képen a kecskeméti hajtánytalálkozón látható. A jármű különlegessége, hogy a motor mindkét tengelyt hajtja, valamint egy lassító áttétellel rendelkezik, mely előnyös a "hazai" hegyi pályán, ellenben a kecskeméti, síkvidéki vonalon csak magas fordulatszámon tud lépést tartani a mezőnnyel. Ilyenkor jót tesz az elektromos hűtőventillátor, ami ugyancsak egyedi megoldásnak számít.

Helyszín: Kecskemét (2003)

Nyomtáv: 760mm

Egyéb: A kecskeméti illetőségű GV 485-ös pályaszámú hajtány évek óta várja sorsa jobbrafordulását. A helyi hajtánytalálkozókon azért rendszeresen részt vesz, igénybe véve az Ezüst nyíl vonórúdját…

Helyszín: Királyrét (2004)

Nyomtáv: 760mm

Motor: 350cm3, Jawa

Egyéb: Egykor a Nagybörzsönyi EV-n szolgált, majd annak megszűnése után került Királyrétre, ahol eleinte rendszeresen használták a pályamunkások. Ma már nincs üzemben, az évek során lassan leamortizálódott. Mivel alkatrészei nagyrészt megvannak, nem igényelne nagy ráfordítást a felújítása.

Helyszín: Lillafüred (2001)

Nyomtáv 760mm

Egyéb: a hajtány évek óta a vontatási telep kocsitárolójában áll. Szinte mindent leszereltek róla, csak a váza és futóműve maradt meg. A váz több helyen félig be van fűrészelve, nyomkarimái is jócskán megkoptak. Felújítása időről-időre szóbakerül, és az ügy sajnos itt el is akad.

Helyszín: Balatonfenyves (2001)

Nyomtáv: 760mm

Motor: 250cm, Pannónia

Egyéb: A Mesztegnyői EV. hajtánya a 2001-es balatonfenyvesi hajtánytalálkozóra lett gyönyörűen felújítva. A minden tekintetben eredeti állapotú jármű szerencsére azóta is üzemképes, bár csak esetenként használják.

Helyszín: Nagycenk (2000)

Nyomtáv: 760mm

Motor: ???

Egyéb: az eredetileg LÁEV tulajdonú jármű utolsó szolgálati helye Kapuvár volt. Egyes források szerint a határőrség használta, lágy rugózású pótkocsiján élelmet szállítottak a határ melletti őrhelyekre.

Helyszín : Pálháza (2002)

Nyomtáv: 760mm

Motor: 250cm3, Pannónia

Egyéb: a kép készítésekor épp hiányzó porlasztója miatt nem üzemelt a hajtány. Hátsó üléssorát megfordították, ami az utasoknak kényelmes, de a jármű futására nincs jó hatással.

Helyszín: "Füsti Park" (2004)

Nyomtáv: 760mm

Egyéb: a hajtány a paksi vasútmúzeum költözésekor került a parkba. Sajnos semmi mást nem tudunk róla

Helyszín: Kecskemét (2003)

Nyomtáv: 600 ill. 760mm

Motor: 125cm3, Tatran

Egyéb: magántulajdonban lévő, házilag készült hajtány fő munkaterülete a Kemencei Múzeumvasút, de gazdájával együtt több kisvasúti rendezvényem is részt vesz. Összkerékhajtásos, kerekei átalakított féktárcsák.

Helyszín: Kecskemét (2003)

Nyomtáv: 600 ill. 760mm

Motor: 50cm3, Simson

Egyéb: a 2000-es évben készült hajtány Lada féktárcsákon gurul, turbóhűtéses motorja mindkét tengelyt hajtja. Tulajdonosa egy Gyöngyös közeli faluban él, járművével sajnos csak ritkán jut el vasutas rendezvényekre.

Helyszín: Kaszó (~1985) Fotó: Gróf György

Nyomtáv: 760mm

Egyéb: A Süttői ÁEV egykori hajtánya Kaszón, még hazai pályaszámmal, motor nélkül.

1998-ban ebből és a másik hajtányukból a Balatonfenyvesi GV-n egy új, hosszított verziót készítettek.

Helyszín: Kaszó (1998)

A fentebb említtet hajtány elkészülte után Szentán. A jelentős változtatásokon átesett járműbe 150 cm3-es MZ motor került. A kazánlemez padló jelentősen merevíti a vázat, ami azzal jár, hogy az eltolt illesztésű, leromlott pályán az alváz nem képes csavarodni, ezáltal nagyobb fekszint hibákon a jármű hajlamos a siklásra. Elég bizonytalan érzés a gyakran három keréken billegő hajtány vezetése. Szerencsére az utóbbi időben a pálya egyre nagyobb hosszban épül át, így a siklásveszély fokozatosan csökken.

2004-ben a jármű a kalocsai "hajtány főműhelyben" teljes nagyjavítást kapott, a májusi kisvasúti napon már megújulva szállította utasait.

Helyszín: Debrecen (2005) Fotó: Yossarian*

Nyomtáv: 760mm

Motor: 250cm3, Pannónia

Egyéb: A Zsuzsivasút hajtányáról bizonyára nem ez a leglátványosabb fotó, hiszen a hajtányból alig látszik valami, de különlegessége miatt mégis ez kerül ide. Hajtányos kollégák! Aki még nem házas közületek, az most ugye elgondolkodik egy kicsit?

*Yossarian képtára itt található: http://kep.tar.hu/mk48_2023/

 vissza