Mozdonyok

melyek egykor a vasúton szolgáltak

 

Itt bizony sok a fehér folt, ha valakinek adatai, ellenvetései vannak, írjon egy mailt. Köszi.

A vasúton leghosszabb ideig a 357,301-es pályaszámú háromcsatlós Eleonóra gőzmozdony üzemelt. 1908-ban készült I.A. Maffei müncheni gyárában 2908-as gyári számon. A vasútra feltehetőleg a húszas évek elején került, használati engedélye 1965-ben járt le, 1967-ben selejtezték és szétvágták. Egyes alkatrészei a halastónál lévő erdei múzeumban megtekinthetők. Ez a mozdony szerepelt a Simon Menyhért születése c. filmben is. Egykori vezére elmondása szerint jellemzően a siklóhoz vezető vonalon közlekedett.

Szintén a vasút jellemző gépe volt a 257,501-es pályaszámú kétcsatlós Csillag gőzmozdony. A Borsig gyártmányú 1903-ban készült mozdony több hazai kisvasutat megjárt, Szilvásváradra a harmincas években került. A képen személyzetével épp pikáns jelenet közepette láthatjuk… a hatvanas évek közepén selejtezték és szétvágták.

A 437,407-es pályaszámú gőzmozdony ismeretlen időpontban épp vízvételezés közben. A gépről több fotó is van, ezekből ítélve az ötvenes években közlekedhetett. Az O&K gyártmányú, 5694-es gyári számú gép 1912-es gyártású gép feltehetőleg Lillafüredről érkezett, további életútja nem ismert.

A 437,408-as pályaszámú gép szintén O&K gyártású, 1912-ben 5694-es gyári számmal készült. A gőzmozdony a gyöngyösi kisvasúton Gizella néven üzemelt, feltehetőleg épp kölcsönben jár Szilvásváradon, ismeretlen időpontban.

Szintén kölcsönben járhat a pálházai kisvasút 357,311-es pályaszámú Bimbója. A Krauss gyártmányú, 1920-ban készült gőzmozdony a képen a szalajkai kőrakodón várakozik vonatával, ismeretlen időpontban.

Eleonóra egy ismeretlen gép társaságában a szilvásváradi mészüzem mögött. A kép 1947 májusában készült.

Erről a gépről semmit sem tudunk. A képen a tófalusi fordító feletti bevágásban látható. Érdekessége a megnövelt víztartály, illetve a mögötte lévő kocsin is tartalék vízkészletet szállít. A bevágás "gaztalanságából" tippelhetünk megnyitás körüli időpontra, talán valamelyik MÁV tulajdonú, a talpfaszállításra kihelyezett gépet látjuk.

A fennsíki szakaszon 600 mm-es nyomtávon üzemelt egyik gőzmozdony. Visszaemlékezések szerint ez egy "német ikermozdony egyik fele". Ebből az információból kiindulva a legvalószínűbb, hogy a gép Krauss eredetű, párjával 1898-ban készült, és a húszas-harmincas években üzemelt az Őserdőhöz vezető vonalon.

Kétesélyes az épp frissen érkező játékos… Az Index gőzmozdonyos topikjából nagyjából ezek a lehetőségek adódnak:

-298,001-es pályaszámú Zobel 505/1905-ös gyártású gép, mely a MÁV-tól került 1923-ban kölcsönadásra, később eladásra a szilvásváradi vasútüzemhez

-298,101-es pályaszámú Hanomag 9330/1920-as gyártású gép, mely szintén 1923-ban a MÁV-tól érkezett pár éves időtartamra kölcsönbe, feltehetőleg szintén a nagyarányú talpfaszállításokat segítendő.

Eleonóra gőzmozdony "Vizsgálati Bizonyítványa" 1927-ből.

A 393,001-es pályaszámú gőzmozdony kazánkiolvasztási jegyzőkönyve 1923-ból. Feltehetőleg ez is MÁV kölcsöngép volt.

További források egyéb gőzmozdonyok Szilvásváradon való közlekedéséről tanúskodnak, de ezen leírások szerint eme gépeket a hatvanas években Szilvásváradon selejtezték. Ennek ellentmond az itt szolgáló vasutasok visszaemlékezése, miszerint a hatvanas években már csak Eleonóra és Csillag volt a vasút állagában.

A gőzvontatást két keletnémet LOWA típusú dízelmozdonnyal váltották le, ezekből az egyik még ma is a vasúton szolgál.

 

 vissza