Az

Oroszlányi Gazdasági Vasút

nyomvonalának bejárása

 

Az Oroszlány és Pusztavám között elterülő egykori bányavidék környezete az idők során jelentős változásokon ment át. A magammal hurcolt térképekhez képest hegyek, utak, bányatelepek tűntek el, így sok helyütt nehéz volt behatárolni, pontosan hol is vagyok.

Oroszlány MÁV állomás. Egy korszak villamosított emléke. Sehol egy árva tehervagon, mindössze két vágányon bonyolódik a "forgalom". A hátunk mögötti hatalmas telepre bevezető sínszálakon a nyomokból ítélve évek óta nem járt vasúti jármű.

Tekintélyes vágányhálózat volt itt, részben keskeny nyomtávval.

Ugyanez manapság. A telep szinte egész területe kihasználatlanul, üresen áll. A jobb alsó sarokban húzódó távhő cső burkolatát "vaslemez" felirat igyekszik megvédeni a fémtolvajoktól. Szomorú ugyanakkor jópofa.

Alant a GV területe, amely viszont jócskán megváltozott. Az egykori telepen egy autógyár részére készítenek alkatrészeket. A régi épületek egy részét elbontották, új üzemcsarnokok épültek. Bejutási és fotózási óhajomat nagy derültséggel fogadták az őrök.

Thorday Zoltán - Kisvasutak Magyarországon című könyvéből származik a kép, melyen az első személyvonat indulása látható Szépvízérre. A hátsó két vagon mintha valamilyen modernebb motorvonat mellékkocsijai lennének. Ki tud erről bővebbet?

Oroszlányt elhagyva a közút és a vasút is keresztezte a patakot, mint ahogy az előző térképen is látható. Ma már egyik sem.

Pontosan a 20-as szelvénykő helyén keresztezzük a - ma már - Pusztavámig vezető műutat.

A térképen felül látható az átjáró. Továbbhaladva emelkedni kezd a pálya, a vonal egy flikk-flakkal győzi le az ezrelékeket.

A flikk-flakk közepén járunk, Oroszlány felé visszatekintve.

Egy későbbi térkép tanulsága szerint itt nyomvonal korrekció történt, látható, hogy a távíróvezeték a régi helyén maradt…

…nyomai ma is látszanak.

A III.-as aknához érve az egykori állomás helyén egy rét fogadott. A bányatelepen az őrrel jól elbeszélgettünk. Elmondta, hogy a III-as akna hírhedt üzem volt, sok halálos áldozatot követelt a itt bányászat. A "Tizenhárom több mint Három" című egykori film alapjául az…

… itt történtek szolgáltak, mikor is egy bányatűz során a főmérnöknek kellett eldöntenie, hogy a szellőzők bekapcsolásával merre terjedjen a tűz. Három embert fel kellett áldozni tizenhárom társuk életéért. Vidámabb témák is szóba kerültek azért…

…őrünk elmondta, hogy zrikálták a gőzmozdonyvezetőket: kezükkel az arcuk előtt a rudazat mozgását imitálva mutatták nekik "süsü". Emlékezett a két prototípus Mk48-as érkezésére is, itt már nem lehetett süsüzni. Fotó: KBK füzetek 2002/3, Csanádi Sándor cikkéből.

A régebbi térkép szerint a vonal innen "S" alakban egy külszíni fejtéshez vezetett, ahol ma kommunális hulladéklerakó működik. Ezt a vonalat pár évvel később felbontották, a jobb oldalon látható 180 fokos ív helyén egyenesen lefelé vezetett tovább a pálya.

Holdbéli tájakon járunk…

… majd ismét beérünk az erdőbe. Ilyen terepen szokatlan módon elnyújtott íveken vezet a nyomvonal, kerülve minden - kisvasútra oly jellemző - szűk fordulót, nagy emelkedést.

A megállóhelyek nevéből következtetve, a hetvenes évek elején úttörővasutas szelek fújtak. A térkép közepén látható a 7-es km szelvény. A jobbra felfelé látható nyolc méter magas töltésen…

… található ez a 187-es szelvénykő. Több hasonló is látható a vonalon, számozásuk szabályos, Oroszlány irányából indul, de hol kezdődik, és miért, amikor a térkép szerint még a 70.-et sem értük el? Igaz lenne egy fél füllel hallott hír, miszerint normál nyomközű vágánnyal…

kívánták összekötni az oroszlányi és pusztavámi zsákvonalakat? Ez esetben ezt a nyomvonalat már úgy alakították ki, hogy később a normál nyomközű pályának is jó legyen, ezért eme - talán jövőbe mutató - furcsa szelvényezés? Egyébként a képen a vonal, Szépvízér előtt.

Jobbra fent a szépvízéri állomás. Pusztavám felől már előbb megépült ide a vasút, ezért annak a szelvényezése onnan kezdődik. Az idők során megváltozott itt a táj, ma az út illetve vasút helyén…

… van ez a tekintélyes kráter, a régi külfejtés területét feltöltötték.

A régi út erre ment tovább, jó kis ugrató!

Itt már lefelé haladunk Pusztavám felé.

Helyenként már komoly fák nőttek a pirossal jelölt nyomvonalon.

A nyomvonal jobbról a bekarikázott 3-as számnál ér be Pusztavámra. Itt semmi nyomát nem találtam, és sajnos olyan embert sem, aki tudott volna a múltról mesélni.

Pusztavám MÁV állomás. Egy rendezetlen, szétvert, gazos kupleráj az egész. 2002 táján ment el az utolsó tehervonat. Itt már nem néztem szét jobban, majd legközelebb…

 

 

Ha valaki információval szolgálna a vastag betűs kérdéseimre, megköszönném!

 Vissza