Nyomvonalbejárás

Baja - Gara és Baja - Hercegszántó

között

A két egykori vonal bejárására 2005 szeptemberében kerítettünk sort. Gyakorlatilag egy körutazás lett belőle, melyet Baja szállásváros megállóhelynél kezdtünk meg. Innen az egykori Déldunavidéki HÉV 1895-ben megnyitott vonalán haladtunk lefelé, Gara község egykori állomásáig, majd a határt követve átmentünk Hercegszántóra, hogy onnan az 1912-ben megépült vonalon térjünk vissza Bajára.

Aki a vasútvonalak múltjáról szeretne némi adatokat begyűjteni, az lapozzon bele a Magyar Vasúttörténet könyvsorozatba, némi adalékot kimazsolázhat belőlük.

 

Az emitt mellékelt térkép a húszas években készült. Látható rajta a trianoni határ, illetve a két vonal folytatása Zomborig. A Garán keresztülvezető vonalnak Regőcén csatlakozása volt Bácsalmás felé. Az újonnan meghúzott határ ezt a vonalat is elmetszette, zsákvonalat képezve belőle Ólegyen, később Katymár végállomással.

Túránk során a vasútvonalnak kevés tárgyi emlékét találtuk, egyetlen útátjáróban sem maradtak meg a sínek, gyakorlatilag az állomások és megállók épületeit tudtuk megnézni. Ezek közül egyet nem találtunk meg, ezt már elbonthatták. Két épület rendkívül elhanyagolt állapotban van, ezeket már a környékük és lakóik miatt is elkerültük.

A mellékelt térképeket nyomtatható méretben töltöttem fel, ha netán valaki szeretné maga is bejárni a vonalakat ;-)

A két vonal menetrendje 1938-ból…

… és 1954-ből.

Látható, hogy sok különbség nincs a menetidőben, aztán ez a későbbiekben csak romlott egészen a megszüntetésig.

 Baja szállásváros, innen indultunk. A homokos talajnak köszönhetően eleinte autóval is "járható" volt a nyomvonal. A vasút töltése ezen a szakaszon már nincs meg, még a zúzottkövet is elszállították. A későbbiekben aztán a töltés ugyan a helyén van, de sok helyütt közműveket vezetnek rajta-benne, így vasútra utaló nyomot nem látni. Egyes szakaszokon a közút épült rá, két helyen is vágányok helyén gurultunk be az épületek elé.

Szállásvárost elhagyva párszáz méter után érünk az elágazáshoz. Itt ma már több új ház is épült, de ez az 1968-as térkép még csak szőlőt jelöl.

Az elágazás épülete. A vágányok helyén állunk, Baja jobbra van. Az épület lakatlan, de őrzi a vasutas hangulatot. A közelmúltig lakott lehetett, szép kert nyomai láthatók, sőt a kút is megvan. Innen Gara irányában megyünk tovább.

A következő állomás Vaskút, Bajától 9 km-re.

Az állomás előtti útátjáróban szépen rendbentartott őrház.

Vaskút állomásépülete az utca felől.

Eredeti lámpa alatt megyünk az épület mögé…

… ahol nagyon elhanyagolt kép fogad. Az épület ugyan zárva van, de látható, hogy lakatlan. Tőlünk jobbra őserdő és jókora kupleráj van, amit azért átkutattunk, hátha akad valami múltidéző tárgy, de semmi. Pár évvel ezelőtt a sufni ajtaját még egy féksaru tartotta csukva. Reméljük, hogy emléktárgy lett belőle és nem "vazs".

Az épülettől Gara irányában megtaláltuk az áruraktár alapjait és magasrakodóját.

Gara, őrház a bajai oldalon.

A térkép már csak nyomvonalként jelzi az egykor a határ felé vezető vasutat.

Az állomást hátulról közelítjük meg. Az épület évek óta ilyen felemás állapotban van, a felénk néző emeleti oldalfala még múltidéző.

A vasút felől.

Az árnyékszék, NŐK táblájával sufnivá lépett elő.

És igen, megvan az állomástábla is, igaz nem itt, hanem egy gyűjtő tulajdonában.

Garáról a másik vonal végére mentünk át. A képen Hercegszántó állomásépülete hátulról látható. A rendben lévő épület érdekes módon szintén lakatlannak tűnik, bár talán megvan rá a magyarázat…

… a településen egy letűnt kor emlékei láthatók, amikor megérte a határ túloldaláról hozzánk jönni tankolni és bevásárolni. A kútoszlopok, diszkont áruházak környékét felverte a gaz, talán a határ túloldalán működik most ugyanez?

A térképen jelzett vasútvonal helyén ma a főút vezet.

Az egykori vágányok helyén, az úton állunk. Az állomásépületen egy viharvert ZÁRVA táblát találtunk, a jelek szerint itt is valamilyen kereskedelmi tevékenység folyt.

Dávodra a nyomvonalon épült közúton jutunk el, ahol épp dolgozott a Pft… A felezővonalakat festették újra.

Látható, hogy itt kisvasút is csatlakozott a vonalhoz, amely a közeli kendergyárba vezetett.

Dávod. A lakók néhány éve kitatarozták az épületet, akkor nagyon szépen nézett ki, de nem volt hosszan tartó hatása…

Csátalja. Kisebb átalakítások ugyan történtek, de számomra ez az épület testesíti meg a megszűnt vasutak hangulatát, romantikáját. Itt tovább időztünk, hagytuk, hogy a hely hasson ránk. Az épületben az egykori állomásfőnök lakik a feleségével.

Elindulunk a peron felé. Mikor világíthatott utoljára?

Ezek még bizony a megnyitás évéből származó eredeti üvegtáblák. No, nem én mondom, hanem a velem tartó úriember, aki kiselőadást tartott az üvegkészítési technikákról - higgyünk neki ;-)

A peron. Hat már a hely?

Csátaljáról Nagybaracskára a nyomvonalon tudtunk haladni.

A töltés eltűnt, csak néhány zúzottkő darab utal a vasútra.

Nagybaracska. Az épületet átalakították, jellegtelenné vált. Előtérben az áruraktár helye.

És innen egy bizony elmaradnak a képek…

Nagybaracskai szőlőket nem találtuk meg, elbonthatták.

Bátmonostort átalakították, de minek? Egy lelakott disznóól az épület, le sem fotóztuk.

Máriakönnye feltételes megálló épülete körül pedig roncstelep, sitt hegyek vannak, szégyen ahogy kinéz a környék, mindez egy búcsújáró hely tőszomszédságában.

Bajára visszaérve, Szállásváros után egy telepen kezdődnek, vagy végződnek (?) a sínek. Itt némi forgalom is lehet, a kép közepén látható pár vörös pixel egy tehervagont jelez.

A telepet -és fél Baját- megkerülve jutottunk át a túlsó oldalra. Elhagyott környék, a kiágazó vágányok eltűnnek a bozótban.

Baja felé nézve a vonal nyílegyenesen vezet a felvételi épület elé.

Baja. Itt ért véget az utunk.

Bár ez már nem a bejáráshoz tartozik, de a pesti vonat azért nagyon megdöbbentett minket. A vonat szó nem is helyénvaló erre a hihetetlenül mocskos, koszos, rozsdás szemétbányára. Az egész rettenettel szöges ellentétben állt a mozdonyvezető, aki fehér ingben, fekete mellényben invitált fel a -tiszta- vezérállásra, ahol megnézhettük (és érezhettük) a motor beindítását.

 Vissza