A

Szegedi Gazdasági Vasút

nyomvonalának bejárása

 

30 évvel ezelőtt, 1975-ben szűnt meg a forgalom az SzGV-n. Ha nem is ez okból, de most 2005. kora tavaszán végigjártuk az egykori pályák nyomvonalát. A vasút múltjával bővebben az 1990-es Vasúthistória Évkönyvben Engi József írása foglalkozik, az alábbiakban látható néhány régi kép is ebből a könyvből származik. Az időjárással szerencsénk volt, néhány rövid szakasz kivételével az egész nyomvonalat be tudtuk kocsival járni. Sajnos az egykori vasútnak már kevés látható nyoma van, pár útátjáróban hagyott sínszál; ottfelejtett távírópózna; néhány híd tanúskodik a múltról. Megmaradtak viszont az állomásépületek, melyek kettő kivételével azonos típusterv alapján készülhettek. Meglepődve tapasztaltuk, hogy sok helyütt az állomásokon, -sőt a ma már nyom nélkül eltűnt megállóhelyeken- egy bizonyos dísznövény még napjainkban is jó egészségnek örvend.

A szegedi végállomást most kihagytuk, így a fényképes beszámoló a város határában lévő Szabadkai út v.m.-tó kezdődik.

No, ide nem mentünk be…

Szabadkai út v.m. A megálló a hátunk mögött az út szélén volt. Mindkét sínszál az aszfaltban van, de feltehetőleg a túlemelés miatt csak az egyik látható.

23,5 kg/fm-es sínek az átjáró fogságában.

Szentmihálytelek v.á. előtti útátjáró. Az épületet jelenleg is (le)lakják. Balra a nagyvasút töltése látszik, a településhez tartozó megállója 500 méterrel hátrébb volt.

Az állomásépület a nagyvasút felől nézve.

Az állomást elhagyva a nyomvonal egy szép ívvel fordul a nagyvasút alá. Messziről nézve nem is tűnik fel a pálya hiánya, a telefonpóznák megléte tovább fokozza a fílinget.

A híd terméskő támfalait épp betonnal váltják ki.

Kunhalom felé vezet a töltés.

Kunhalom v.á. A kilencvenes évekig kocsma és vegyesbolt működött benne. A tanyavilág sorvadásával ez is értelmét vesztette.

Az illemhely két évvel ezelőtt még állt.

Kunhalomnál ágazott kétfelé a vonal.

Balra Ásotthalom, jobbra Pusztamérges az irány. Az épülő M5-ös kitűzött vonala párszáz méterrel előttünk keresztezi a régi vasút két ágát.

Belsőfeketeszél régi iskolaépületén még egy Rákosi címer dacol a megváltozott időkkel.

Kissé távolabb a nyomvonal mellett áll ez a napszítta DB felségjelű vasúti tűzoltóautó.

Széksóstó állomás előtt a vasút keresztezte a műutat, majd egy vasbeton hídon át vezetett az állomásépület elé.

Az épületet két éve tatarozták, megőrizve eredeti formáját. Az épület mögötti régi iskola is szép állapotban van.

Az említett évkönyvből származó képen az első vonat érkezését ünneplik.

Állomási kút és melléképület.

Autónk épp elfért a keskeny átereszen.

Itt már nem volt gond az űrszelvénnyel :-) A háttérben egy magányos lámpa áll.

Mórahalom. Az eddig látottaktól eltérő, nagyobb épület fogadott. A padláslépcsőt már elbontották, csak a feljáró ajtó maradt meg. Az épület irodaként működik.

Az utat keresztező vágány helyén ma már egy épület áll.

Még mindig Mórahalmon vagyunk, az állomás a kép bal szélén látható, előtte egy körmös vaskerekű Hoffer traktor áll, mögötte a hiánytalan kerekes-szivattyús kút.

Kissor előtt a vasút és közút kettévált. A kockaköves átjáróban fényesek a sínek.

Az elmúlt 30 évben bizony sok minden változott. Nem csak a vasút szűnt meg, az út is más irányba vezet.

Kissor. Az épületet felújítása tavaly kezdődött. Falait megemelték, de itt meghagyták a jellegzetes fatornácot. Sajnos az elmúlt két évben a fenyőfák kiszáradtak.

Az első vágány helyén állunk, háttérben az áruraktár.

A sínek a túloldalt vezettek. Az épület jó állapotú, ráadásul méretét és formáját tekintve egyedülálló az egykori vasúton.

Kissort elhagyva erdős vidéken, szép töltésen haladunk.

Dobó iskola v.m. Az egykori tanyai életforma ittmaradt hírnökei ezek a szép épületek. A vonalon haladva számos iskolát láttunk, melyek szintén típustervek alapján épülhettek. Mindegyikhez tartozott harangláb illetve torony, valamint feszület.

Továbbra is erdős tájon járunk, előttünk egy távírópózna csonkja.

Ásotthalom v.á. Az épület ma egy iskolaudvaron áll. A mozdonyszínt feltehetőleg az új iskolaépület készítésekor bontották el.

Ásotthalom -abban az időben Várostanya- mint végállomás 1927-ben. Tervek születtek a vonal meghosszabbítására Gátsarkon át Kelebiáig, ennek munkálatai 1948-ban kezdődtek meg.

Vasárnap lévén az iskola zárva volt, de sikerült egy lyukat felfedezni a drótkerítésen, így közelebbről is fotózhattunk :-)

Balra az 1948-ban továbbépített vasútvonal.

Halastelki iskola. Ásotthalom után 4 km-el itt elakadt a munka, és többé nem is kezdődött újra.

Halasteleknél egy derékszögű kanyarban ért véget a vasút. A töltés még vezetett egy ideig, majd amikor nyilvánvalóvá vált, hogy nem fektetnek rá síneket, beszántották a területet.

Az ívben fekvő töltés. A terület gazdájától megtudtuk, hogy a sínek -a térképen jelzett módon- valóban az ív végén, azaz mintegy 60 méterrel előttünk értek véget.

Miután ezt a vonalat végigjártuk, átmentünk Pusztamérgesre.

A pusztamérgesi vonal végpontján először megtévesztett minket ez az épület, a fatornáccal…

…aztán vagy száz méterrel beljebb megtaláltuk az igazi állomásépületet, ami ma már szinte alig felismerhető.

Az állomástól jobbra látható fekete "téglalap" jelzi a mozdonyszín épületét.

Jobb oldalához hozzáépítettek, műhelyként használják. Sajnos Bodrin kívül más élőlényt nem találtunk, így nem jutottunk be.

Egy sufninak támasztott MÁV területjelző kő.

Ruzsa felvételi épülete megegyezik a mórahalmival. Rendezett környéken, mint rendelő működik.

Látható, régen itt is tornác volt, ezt mára beépítették, de…

… a tetőhöz nem nyúltak, az állomástábla tartója ma is a helyén áll.

Az állomás és az út közötti részen állt az áruraktár, ez ma is megvan, de elbontott rakodórámpájával jellegtelen épület lett.

Az állomás szomszédságában lévő w.c. szépen felújítva ma is működik.

Zákányszék felé szép tájakon haladunk.

Zákányszék v.á. a vasút utcában található. A környék és a nyomvonal mára beépült.

A hatvanas években az állomás a település szélén, magában állt. Napjainkban is az egykori állomásfőnök lakja az épületet, sajnos nem találtuk otthon.

Hosszas zötykölődés után értünk Zákányszék alsóra. Ez az egyetlen épület, melynek megmaradt az állomástáblája.

A házigazda elmondta, hogy a közelmúltban egy úriember azzal az ürüggyel kívánta elvinni a táblát, hogy majd lefesti és visszahozza. Nem kapta meg, így lefotózhattuk.

Domaszék. Lámpa, zászlótartó, pad és a jellegzetes növény.

Az épület lakója nem lelkesedett a fotózásért, de aztán sikerült megbarátkoznunk, elmondta, hogy egykor az édesapja volt az állomásfőnök. Később odáig jutottunk, hogy felajánlotta, eljön velünk megmutatni a…

…néhány kilométernyire a pusztában rejtőző mozdonyt és tehervagont.

Mk48 1004. Készült 1959-ben. Tervben volt, hogy mint műemléket a domaszéki állomás mellett kiállítják. Ez nem valószínű, hogy a közeljövőben megvalósul.

A mozdonyból pár hónapja a csömödéri testvéréhez vittek néhány alkatrészt.

Itt fejeztük be utunkat.

És egy ereklye, melyet az egyik állomás padlásáról kaptunk. Talpa úgy lett kialakítva, hogy a tornác tetején lévő csúcsdíszre lehessen feltűzni.

A vasút két vonalának menetrendje 1968-ból.

 vissza