Részletek…

 

Ez az Öreg Vas ma Magyarország legöregebb működőképes motoros hajtánya. Egy kisebb széria tagjaként, eredetileg normál nyomközre készült. Az ötvenes évek hajnalán már a Villányi Gazdasági Vasúton szolgált, természetesen ekkor már 760 mm-es nyomtávval. Az egykori vonal mellett élő idősebbek még ma is emlékeznek rá, elmondásuk szerint olykor még az ebédet is hajtánnyal szállították néhány majorba.

A vasútüzem felszámolásakor a jármű a Lepsényi GV-hez került, majd annak megszűnésekor a tömörkényi "halas" vasútra. Tömörkényben baleset következében az alváza megsérült, a hajtányt a mozdonyszín melletti gazosba száműzték. 1997-ben itt találtunk rá, és vásároltuk meg kilónként 35 forintért.

Solymáron került sor a felújítására, melynek során a sérült vázat több helyen elvágtuk, majd egyengetés illetve új darabok beillesztésével összehegesztettük. A Danuvia motorblokk a bele került csapadék miatt szinte egy tömbbé rozsdásodott össze. Egy hajtányos kolléga kínált fel működő motort, valamint a régi szalagfékeket is ő újította fel. Asszonykéz pótolta az üléshevedereket, eközben a jármű festése is megtörtént.

A hajtány próbaútjára 1997 őszén Balatonfenyvesen került sor. Az öt lóerős motor által hajtott jármű kényelmes utazósebessége 30 km/óra körüli, autóhoz hasonlóan itt is három pedállal lehet gépészkedni, a váltókar és kézifék szintén a megszokott helyen található.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 vissza